سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰

کوروش زارعی:

تغییر ساختار مدیریتی منجر به فعالیت کمتر سازمان بسیج هنرمندان شد

کوروش زارعی

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معتقد است: ما باید در جشنواره‌های تئاتر، موسیقی، فیلم و تجسمی به دنبال کشف استعدادها و تربیت نیروی انسانی برای بسیج، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشیم.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در آستانه هفته هنر انقلاب اسلامی می‌گوید که در آغاز دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی باید به دنبال استعدادهای جدید فرهنگی و هنری باشیم تا بتوانند در رویکرد جدید انقلاب اسلامی تأثیرگذار باشند و بر اساس خواسته‌های مقام معظم رهبری حرکت کنند، ولی متأسفانه ما نیروسازی نکردیم، در جبهه فرهنگ و هنر آدم‌سازی نکردیم، اگر هم کردیم خیلی کم بوده است. وظیفه بسیج این است که لشکر عظیمی در عرصه فرهنگ و هنر کشور تربیت کند.

مشروح این گفت‌وگو با کوروش زارعی را در ادامه می‌خوانیم:

*شما سال‌ها دبیر جشنواره تئاتر بسیج بودید، چرا این جشنواره منحل شد؟

حدود دو سال پیش در ساختار مدیریتی سازمان بسیج تغییراتی ایجاد شد و آن تغییرات مدیریتی تصمیم بر این گرفت که جشنواره بسیج فعلا تعطیل شود و بر این اساس همه جشنواره‌هایی که با محوریت بسیج برگزار می‌شدند چه تجسمی، چه موسیقی چه تئاتر تعطیل شدند. حالا نمی‌دانم می‌خواستند ساختار جدیدی طراحی کنند یا برنامه‌ریزی جدید داشتند، اما هر چه بود این تغییر ساختار مدیریتی منجر به تعطیلی جشنواره‌ها و فعالیت کمتر سازمان بسیج هنرمندان شد.

 پس از آن گروه‌های فرهنگی و هنری بسیج در سطح استان‌ها و کشور متأسفانه به محاق رفتند و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها و شهرستان‌ها عملا تعطیل شد.

به نظر من دلیل اساسی این تعطیلی همین تغییر در ساختار مدیریتی بود البته بعد از این تغییرات هنوز هیچ برنامه‌ریزی برای ادامه کار نشده که امیدوارم در سال جدید این جشنواره‌ها دوباره فعال شود و فعالیت‌های هنری بسیجیان کشور دوباره رونق بگیرد.

*این جشنواره چه جایگاهی در جامعه هنری کشورمان داشت؟

 به هر حال یک برنامه‌ریزی خیلی خوبی شده بود و می‌شود گفت این جشنواره دیگر در بین جشنواره‌ها، در بین هنرمندان و در عرصه تئاتر کشور جا افتاده بود، اما اتفاقاتی که افتاد و جشنواره از سال ۹۵ دیگر برگزار نشد یک مقدار بخش‌هایی را تحت‌الشعاع قرار داد و فعالیت‌ گروه‌های هنری هم تعطیل شد و بچه‌ها دیگر عملا هیچ تولیدی ندارند، این جشنواره آرام آرام داشت بین جشنواره‌های تئاتر کشور جایگاهی دست و پا می‌کرد که این توقف دو ساله همه چیز را عقب انداخت.

*به طور کلی جشنواره‌ها تا چه میزان توانستند در وضعیت تئاتر کشور توازن ایجاد کنند و تئاتر را از آن منجلاب فسادی که در آن بوده رها کنند؟

حالا نمی‌توانیم این طور بگوییم که تئاتر کشور دچار منجلاب و فساد است، خوب این یک مقدار بی‌انصافی است، اما خب گروه‌هایی هستند از افکار و اندیشه‌های خاصی که به تئاتر لطمه وارد می‌کنند، در واقع اگر بگوییم که گروه‌هایی هستند که دارند به کیفیت تئاتر لطمه می‌زنند، درست‌تر است تا بگوییم منجلاب! به هر حال انسان‌های شریف و هنرمند و متعهد و با اخلاق در کشور کم نیستد که دارند کار تئاتر می‌کنند.

توازن وقتی به وجود می‌آید که مسئولان کلان فرهنگی ساختار درستی را برای تئاتر کشور طراحی کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند و بتوانند برای ارزش تئاتر کشور جایگاهی به وجود آورند. اما نمی‌توانیم بگوئیم جشنواره تئاتر بسیج هم توانسته توازن ایجاد کند، حتی جشنواره تئاتر فجر هم نمی‌تواند توازن ایجاد کند، جشنواره محل رقابت و کشف استعدادهاست. محل پیدایش نسل‌های نوظهور در عرصه هنر و تئاتر است بنابراین در واقع نمی‌توان گفت جشنواره سوره، بسیج، مقاومت می‌توانند تحول ایجاد کنند شاید بتوانند در تولید مؤثر باشند و تولیدات را در کشور به لحاظ کمی و کیفی تحت تأثیر قرار دهند، اما در توازن تئاتر کشور نمی‌توانند تأثیرگذار باشند.

*آیا جشنواره تئاتر بسیج توانست نیروهایی را تربیت کند؟

بله جشنواره تئاتر بسیج تا حدودی توانسته نیروسازی کند، چیزی که مسئولان فرهنگی و اجرایی سازمان بسیج باید در نظر بگیرند این است که ما باید در جشنواره‌های تئاتر، موسیقی، فیلم و تجسمی به دنبال کشف استعدادها و تربیت نیروی انسانی برای بسیج، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشیم.

 بسیج هنرمندان باید با شناسایی نیروهای نخبه کارهایی بکند که در واقع نه تنها در کشور و در جبهه فرهنگی کشور بلکه در عرصه‌های مختلف در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی حرف اول را بزنند و در کشورهایی که با اخوت انسانی روح و قلب آنها را تسخیر کردیم بتوانیم تأثیر بگذاریم، کشورهایی مثل عراق، سوریه، یمن، فلسطین، لبنان و خیلی از کشورهای همسایه که عاشق جمهوری اسلامی هستند و در واقع به جمهوری اسلامی به خاطر اقتداری که در مقابل غربی‌ها و قدرتمندان داشته و روی پای خودش ایستاده افتخار می‌کنند. ما باید در آغاز دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی دنبال سربازان، نیروها و استعداهای جدید فرهنگی و هنری باشیم که بتوانند در رویکرد جدید انقلاب اسلامی تأثیرگذار باشند و بتوانند انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی را به پیش ببرند و بر اساس خواسته‌های مقام معظم رهبری حرکت کنند، ولی متأسفانه ما آن طور که باید نیروسازی نکردیم در جبهه فرهنگ و هنر آدم‌سازی نکردیم اگر هم کردیم خیلی کم بوده، وظیفه بسیج این است که یک لشکر در عرصه فرهنگ و هنر تربیت کند.

بحمدالله در این ۴۰ سال ایران توانسته دستاوردهای بزرگ علمی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی به دست آورد، در عرصه فرهنگ و هنر هم چشم این کشورها به ماست، مردم این کشورها خیلی دوست دارند که ما کمک‌شان کنیم ما هم باید قلب‌های آنها را با آثار فرهنگی و هنری‌مان به دست آوریم.

*وظیفه سازمان بسیج هنرمندان را چه می دانید؟

به نظر من سازمان بسیج که نهاد و مرکز علمی، فرهنگی و هنری است و در رشته‌های مختلف کار می‌کند اگر نتواند در این جبهه تأثیرگذاری خودش را با نیروهای نخبه‌ای که دارد به اثبات برساند و نتواند این جبهه را در کشورهای همجوار چه اسلامی و چه غیر اسلامی به دست گیرد، دیگران می‌آیند و گوی سبقت را از ما می‌ربایند و تأثیر خودشان را می‌گذارند و این عرصه را مال خودشان می‌کنند. الان به طور مثال در کشور سوریه روس‌ها به شدت کار فرهنگی می‌کنند در صورتی که در کشوری مثل سوریه بستر فراهم است که ما کار کنیم و تأثیر فرهنگی داشته باشیم اما ما کم کار می‌کنیم و در حال حاضر یونسکو، یونیسف و روسیه در سوریه فعال هستند.

*نکته پایانی؟ ما باید فرصت را مغتنم بشماریم و در واقع بتوانیم در جبهه فرهنگی و هنری هم همان‌طور که در جبهه نظامی در کنار برادران‌مان بودیم، بایستیم،   اینجا هم یک جنگ فرهنگی، هنری است که ما باید در این جنگ مشارکت کنیم و تأثیر فرهنگی و هنری خودمان را روی مردم کشورهای منطقه‌ای که برادران ما هستند و علاقه‌مند به فرهنگ ما بگذاریم.

من تنها توصیه‌ام به عنوان یک سرباز فرهنگی و هنری مقام معظم رهبری به برادران و سروران خودم در سازمان بسیج هنرمندان این است که عرصه فرهنگ و هنر را جدی بگیرند و سرمایه‌گذاری کنند اگر ما روی هنر سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم خیلی از قله‌ها و جبهه‌ها را فتح کنیم، الان جنگ، جنگ رسانه است دشمن دارد با هنر، موسیقی، ادبیات و گونه‌های مختلف هنری و فرهنگی خاکریزها را فتح می‌کند، آنها در این حوزه وارد عرصه شدند و دارند با ما می‌جنگند.

در حال حاضر بیگانگان در پی فتح خاکریزهای فرهنگی و هنری و تسخیر ذهن جوانان و نوجوانان ما هستند، ما باید در عرصه فرهنگی و هنری همانند قدرت موشکی‌مان صاحب چنان قدرتی شویم که ما بر روی دشمنان و عملکردشان تأثیر بگذاریم، خواهش من از سازمان بسیج هنرمندان این است که برگزاری جشنواره‌ها را از سر بگیرند. حتی اگر میلیاردها دلار در عرصه فرهنگ و هنر هزینه کنیم ضرر نخواهیم کرد، بلکه دستاوردهای بزرگی نیز به دست خواهیم آورد، لذا امیدوارم دوستانم در سازمان بسیج این جشنواره‌ها را جدی بگیرند تا بتوانیم لشکرهای عظیمی در تئاتر، موسیقی، فیلم، هنرهای تجسمی و ادبیات تربیت کنیم تا بتوانیم به این وسیله خاکریزهای بزرگ را فتح کنیم.

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.